Konserwator umarza sprawę parku w Maciejowcu

Wydawać by się mogło że nie ma bardziej wyrazistego złamania zasad ochrony zabytków niż możemy to zobaczyć w zabytkowym parku w Maciejowcu gdzie inwestor wybudował w "DZIKIM wąwozie" drogę do transportu drewna bez wymaganych zezwoleń i kontynuował prace nawet wtedy gdy konserwator zabytków nakazał ich wstrzymanie. Decyzja wydana przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków we Wrocławiu delegatura w Jeleniej Górze pokazuje jednak że w sumie nic się nie stało...

DECYZJA Nr 146/13

Na podstawie art. 89 pkt 2, art. 92.1 pkt 6, art. 36, ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 z późn. zm.), § 4 ust 1 - 2 oraz § 15 ust 1 i ust 2 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579) oraz art. 105 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 98, poz.1071 z późn. zm.)

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.01.2013r. (data wpływu: 18.01.2013r.), zgłoszonego przez: Nadleśnictwo Lwówek Śląski, ul. Obrońców Pokoju 2, 59-600 Lwówek Śląski

posiadającego tytuł prawny do korzystania z nieruchomości:

o umorzenie postępowania w sprawie wykonanych już prac budowlanych na obszarze zabytkowego parku w MACIEJOWCU Gm. Lubomierz wpisanego do rejestru zabytków decyzją nr A/589/483/J z dnia 22.10.1976r. oraz po ocenie danych przedstawionych we wniosku i załącznikach do niego:

projekt budowlany, zgłoszenie robót nie wymagających pozwolenia na budowę, zaświadczenie rejestrujące zgłoszenie znak AB.6743/Z-Lu/8/2012 oraz znak AB.6743/Z-Lu/54/201 lr., inwentaryzacja robót, książka obmiaru, mapa z naniesieniem miejsc I ilości przeprowadzonych robót, dokumenty potwierdzające stosowne uprawnienia osoby kierującą robotami i osoby wykonującej nadzór inwestorski, o których mowa w § 24 rozp. MKiDN z dnia 27.07.201 U., oraz

decyzje o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych; funkcji technicznych w budownictwie, zaświadczenie przynależności do izby inżynierów budownictwa, dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z zabytku

POSTANAWIAM

Umorzyć postępowanie w części wykonanych robót budowlanych na terenie zabytkowego parku w Maciejowcu wpisanego do rejestru zabytków bez stosownego pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków polegających na WYKONANIU PRAC ZABEZPIECZAJĄCYCH I NIWELACYJNYCH NA SZLAKU ZRYWKOWYM oraz BUDOWY CZTERECH BRODÓW ORAZ UMOCNIENIU SKARP POTOKU I DRÓG LEŚNYCH W RAMACH ZADANIA PRZECIWDZIAŁANIE SKUTKOM ODPROWADZENIA WÓD OPADOWYCH NA TERENACH GÓRSKICH, zwiększenie retencji i utrzymanie potoków oraz związanej z nimi infrastruktury w dobrym, stanie w ramach III osi priorytetowej Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko" Leśnictwo Maciejowiec w zakresie:

1. budowy czterech brodów: brodu nr I - 90%, brodu nr 2 — 90%, brodu nr 3—90%, brodu w 4 -100 %

2. umocnienia brzegowego potoku koszycami - 63%

3. budowy szlaku zrywkowego — 90%

na podstawie projektu budowlanego konstrukcyjnego wykonanego w sierpniu 2011 r. przez Przedsiębiorstwo „INWESTBUD" Sp. zo.o, i zgłoszenie robót nie wymagających pozwolenia na budowę w Starostwie Powiatowym w Lwówku Śląskim, zaświadczenie rejestrujące zgłoszenie znak AB.6743/Z- Lu/8/2012 oraz znak AB.6743/Z-Lu/54/201 lr.,

UZASADNIENIE

Park wpisany jest do rejestru zabytków decyzją nr A/589/483/Jz dnia 22.10.1976r. w związku z powyższym podlega ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. NR 162 z dnia 17 września 2003, poz. 1568 z późniejszymi zmianami).

Pismem (tel/fax) z dnia 26 listopada 2012r. Stowarzyszenie „Monitoring Zabytków" reprezentowane przez Arkadiusza Gutkę powiadomiło Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków oraz Nadleśnictwo Lwówek Śląski o nielegalnym zdaniem zgłaszającego prowadzeniu prac na terenie zabytkowego parku w Maciejowcu. W/w decyzja wpisu parku do rejestru zabytków nie określała pierwotnie jego granic. W związku z powyższym Nadleśnictwo Lwówek Śląski wystąpiło do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o ustalenie granic wpisu parku do rejestru zabytków. W dniu 12.12.2012r Narodowy Instytut Dziedzictwa wydał opinię określającą przebieg granic parku w oparciu o materiały historyczne, która pokrywa się w znacznej mierze z granicą zawartą w ewidencji z 1977r. Wprowadzono korektę potwierdzoną granic w części zachodniej i północnej parku. Materiał ten był podstawą do ustalenia wpisu granic do rejestru zabytków przez Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu, co ten, że potwierdził pismem znak WRiD.5140.169.2012.JK z dnia 03.01.2013r. W związku z powyższym Kierownik Delegatury pismem z dnia 18.12. 2012r. wezwał Nadleśnictwo Lwówek Śląski o wstrzymanie prac. Ponieważ prace były kontynuowane Wojewódzki Konserwator Zabytków Decyzją nr 17/13 z dnia 04.01.2013r. wydał nakaz konserwatorski wstrzymania wszelkich prac i robót budowlanych bez wymaganego pozwolenia w trybie art. 108 § 1 KPA nadając mu rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na konieczność ochrony zabytku.

Przeprowadzono trzy kontrole wykonanych robót wymagających pozwolenia konserwatora zabytków m. innymi przy udziale Stowarzyszenia „Monitoring Zabytków", Nadleśnictwa Lwówek Śląski oraz Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych Oddział Jelenia Góra. Kontrole potwierdziły częściowe wykonanie robót tj. profilowanie skarp nad szlakiem turystycznym zagrażające obsuwaniu, wyprofilowano i utwardzono nawierzchnię szlaku szer. ok. 2,5 m. Wykonano trzy brody w 90%, jeden bród w 100%, oraz odtworzono nawierzchnię brukową w 90% z kamienia łamanego, która została uszkodzona przez wezbrane wody potoku. W 63% umocniono koszycami brzegi potoku. Usunięto zagrożenie na szlaku poprzez usunięcie wywrotów i złomów. W czasie oględzin nie stwierdzono prowadzenia prac budowlanych. Do podpisanego protokołu kontroli pismem z dnia 24.01.2013r. Stowarzyszenie „Monitoring Zabytków" wniosło uwagi polegające na stwierdzeniu, że w protokole zawarto informacje, które są sprzeczne ze stanem faktycznym bez wykazania tych sprzeczności. Pozostali członkowie komisji potwierdzili stan i zakres przeprowadzonych robót.

Wykonanie robót w podanym wyżej zakresie na terenie zabytkowego parku bez stosownego pozwolenia konserwatora zabytków jest faktem.

Faktem jest również to, że decyzja wpisu parku do rejestru zabytków nie określała pierwotnie jednoznacznie granic tego wpisu oraz numeru działek objętych wpisem.

Starosta Lwówecki przyjął zgłoszenie robót, nie wymagających pozwolenia na budowę, mimo, że Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 z późn. zm.), w art.49 ustęp 2 oprócz nakazu uzyskanie pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, w przypadkach określonych przepisami Prawa budowlanego wymaga uzyskania pozwolenia konserwatora zabytków na wykonanie robót budowlanych prowadzonych na terenie objętym wpisem do rejestru zabytków.

Pismem z dnia 26.07.2010r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu wydała zaświadczenie jako organ odpowiedzialny za monitorowanie obszarów Natura 2000, że „Zabudowa starego szlaku turystyczno - zrywkowego „Dziki Wąwóz" zniszczonego w czasie powodzi w 1997r." nie wywrze istotnego oddziaływania na obszarze NATURA 2000 z uwagi na brak konieczności wycinki drzew oraz przyjętej technologii wykonania z użyciem w większości materiałów naturalnego pochodzenia (kamień i drewno) a zasięg oddziaływania inwestycji na etapie jej realizacji będzie ograniczony do najbliższego otoczenia. Ponadto planowane ograniczenie spływu powierzchniowego wód opadowych powinno przyczynić się do zwiększenia możliwości retencyjnych pobliskich kompleksów leśnych.

Stwierdza się, że wykonane prace, stosowały technikę jak najmniej ingerująca w środowisko i przestrzeń zabytkową. Potwierdziła to mgr inż. Grażyna Polanica - specjalista od zabytkowego krajobrazu w opracowaniu stanowiącym część materiałów dokumentacyjnych w sprawie. Wg tej opinii:

1. modernizowana droga przebiega po pierwotnej trasie;

2. wyznaczona szerokość ok. 2,5 m jest proporcjonalna do skali założenia parkowego;

3. do wykonywania umocnień stosuje się naturalne materiały mineralne — tłucznie bazaltowe oraz kamienie pozyskane z urobku przy poszerzaniu i wyrównywaniu poboczy;

4. krótki odcinek bruku układanego z nieregularnych kamieni i głazów jest zasadny przede wszystkim na większych spadkach terenu. Duże spadki na drogach to większe zagrożenie rozmywania drogi przy wartkiej wodzie z roztopów i gwałtownych opadach. Umacnianie kamieniem takich odcinków i wręcz tworzenie kamiennych progów i bocznych rynien jest od dawna stosowaną praktyką;

5. poprzeczne progi i przepusty wody są wykonane bardzo „naturalistycznie" - z kamienia i nie rażą w terenie ;

6. nie można wykonać ciężkich prac ziemnych bez naruszenia pokrycia roślinnego, a i czasem systemów korzeniowych drzew wczepionych nisko w skarpy. Po zakończeniu robót modernizacyjnych można przypuszczać, że po dwóch sezonach wegetacyjnych pobocza drogi i pochyłości skarpy zarosną ponownie runem leśnym, które jest w wąwozie bardzo bujne, ponieważ ma tu znakomite warunki siedliskowe;

Uwzględniając stan i ograniczony do najbliższego otoczenia zakres wykonanych robót, nie ingerujący w historycznie urządzoną tzw. małą architekturę, przyjętą technologię wykonania z użyciem w większości materiałów naturalnego pochodzenia oraz uwzględniając opinie i wyjaśnienia Regionalnej Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych Oddział Jelenia Góra, na wniosek Nadleśnictwa Lwówek Śląski umarza się postępowanie w części wykonanych robót na terenie zabytkowego parku w Maciejowcu na obszarze tzw. Dzikiego Wąwozu.

Pouczenie:

1. Kto bez pozwolenia albo wbrew warunkom pozwolenia prowadzi prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane, badania konserwatorskie lub architektoniczne przy zabytku wpisanym do rejestru lub roboty budowlane w jego otoczeniu albo badania archeologiczne podlega karze grzywny (art.117 w/w ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).

Od niniejszej decyzji służy prawo odwołania do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.


Wydane zostało także postanowienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu:

POSTANOWIENIE NR 211/2013

Na podstawie art. 37 § 2 i art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. nr 98 z 2000 roku, poz. 1071, z późn. zm.) oraz art. 83 ust. 2 ustawy Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 201 Or. Nr 243, poz. 1623) - w związku z zażaleniem Pana Arkadiusza Gutki na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lwówku Śląskim, w sprawie rozpoznania Jego wniosku z dnia 12.12.2012r. o znaku: MKOZ/719/12/12 dotyczącego wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie robót budowlanych wykonywanych na dz. nr 276/171 obręb ew. Pilchowice oraz dz. nr 328/170 i 323/169 obręb ew. Maciejowiec

-wyznaczam Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego w Lwówku Śląskim 30-dniowy termin (licząc od dnia otrzymania niniejszego postanowienia), celem właściwego, zgodnego z obowiązującym porządkiem prawnym załatwienia sprawy.

UZASADNIENIE

W dniu 11.01.2013r. do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego wpłynęła skarga Pana Arkadiusza Gutki reprezentującego Stowarzyszenie „Monitoring Zabytków" z dnia 11.01.2013r. o znaku: MKOZ/818/01/13 na bezczynność PINB w Lwówku, w sprawie rozpoznania wniosku z dnia 12.12.2012r. o znaku: MKOZ/719/12/12 dotyczącego wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie robót budowlanych wykonywanych na dz. nr 276/171 obręb ew. Pilchowice oraz dz. nr 328/170 i 323/169 obręb ew. Maciejowiec. Tożsama co do istoty skarga Pana Arkadiusza Gutki z dnia 23.01.2012r. o znaku: MKOZ/840/01/13, wpłynęła do DWINB w dniu 25.01.2013r. Analiza skarg prowadzi do ich zakwalifikowania jako zażalenia na bezczynność PINB w Lwówku Śląskim.

Po rozpoznaniu sprawy, stwierdzono, co następuje.

Pan Arkadiusz Gutka, wnioskiem z dnia 12.12.2012r. o znaku: MKOZ/719/12 (data wpływu do PINB 12.12.2012r.) zwrócił się do PINB Lwówku Śląskim o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie robót budowlanych wykonywanych na dz. nr 276/171 obręb ew. Pilchowice, dz. nr 328/170 i 323/169 obręb ew. Maciejowiec, oraz wniósł o uznanie stowarzyszenia jako strony, we wszczętym postępowaniu administracyjnym.

W reakcji na powyższy wniosek, organ stopnia powiatowego udzielił odpowiedzi Panu Arkadiuszowi Gutce pismem z dnia 24.01.2013r. o znaku: PINB.4000/3/2013, w którym nie odniósł się w żaden sposób do żądań wnioskodawcy, ograniczając się jedynie do udzielenia informacji o związanych z tą sprawą działaniach, przeprowadzonych przez inne organy administracyjne.

Obowiązkiem organu, wynikającym z Kodeksu postępowania administracyjnego, jest odniesienie się do żądań wnioskodawcy. Organ winien uczynić to w formie i terminie przewidzianym przepisami proceduralnymi. Jak wynika z dokumentacji dotyczącej przedmiotowej sprawy, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Lwówku Śląskim nie zajął do chwili obecnej stosownego stanowiska w sprawie.

Taki stan rzeczy należy zakwalifikować jako bezczynność organu.

Zgodnie z orzecznictwem sądowo-administracyjnym, stanowisko organu wyższego stopnia wyrażone w trybie art. 37 § 1 Kpa ma charakter wpadkowy (incydentalny) i powinno mieć formę postanowienia, na które stronie nie przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Stronie, niezależnie od pozytywnego lub negatywnego stanowiska zajętego przez organ wyższego stopnia, po wyczerpaniu trybu wskazanego w art. 37 Kpa, służy skarga do właściwego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na bezczynność organu administracji publicznej. Zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002r., Nr 153, poz. 1270 ze zmianami) skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie'lub bezczynność są przedmiotem skargi.




Obsługiwane przez usługę Blogger.