4/10/2015

Zabytki na żelaznym szlaku

Historia kolei w Strzegomiu rozpoczęła się w 16 grudnia 1956 roku kiedy zaczął jeździć regularnie pociąg z Jaworzyny Śląskiej do Legnicy. 1 grudnia 1890 roku oddano kolejną linię, ze Strzegomia do Bolkowa, przedłużoną później do Marciszowa, a 5 lat później ze Strzegomia do Malczyc. W 1911 została ona przebudowana i wtedy właśnie powstała efektowna estakada okalająca Stare Miasto wraz z dworcem Strzegom Miasto. Koniec przyszedł w 1989 roku z zamknięciem odcinka do Malczyc, a od 1996 do Marciszowa. Później próbowano jeszcze zagospodarować ten odcinek turystycznie, a do 2009 roku wykorzystywany był dla ruchu towarowego. Od tego czasu nie przejechał już po charakterystycznej estakadzie (jedna z trzech takich w Polsce, obok Wrocławia i Gorzowa Wielkopolskiego) żaden pociąg i rozpoczęła się dewastacja istniejącej infrastruktury.






Zamknięto dworzec Strzegom Miasto systematycznie niszczony przez młodocianych wandali, którzy upodobali sobie to miejsce na alkoholowe libacje powiązane z demolką. Sterty śmieci zalegające na zarośniętym torowisku wręcz wylewają się pod arkady 630-metrowej estakady na całym jej odcinku. Chociaż to ścisłe centrum miasta, nie ma komu ich sprzątnąć. Wciąż działa zgodnie ze swoim przeznaczeniem stacja Strzegom, ale przepiękny XIX-wieczny dworzec zabity dechami już od dawna nie pełni swojej dawnej funkcji. Rozpadają się drewniane elementy charakterystycznej wiaty peronowej wraz z osłoną przejścia podziemnego, które zalane cuchnącą wodą i zasypane śmieciami może swoim widokiem szokować nawet ludzi przyzwyczajonych do tego w jaki sposób spółki kolejowe traktują swoją infrastrukturę. Przerażająca degrengolada pięknych i cennych zabytków techniki, jakich niewiele w tak oryginalnym stanie przetrwało do naszych czasów.









więcej zdjęć: www.zabytkidolnegoslaska.com.pl

2 komentarze:

  1. Anonimowy4/10/2015

    Od stacji Strzegom Grabina jeżdżą pociągi towarowe z kamieniem średnio raz na kilka dni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za informacje. Oby kiedyś reaktywowali tą linię albo chociaż wykorzystali to co po niej pozostało.

      Usuń

Administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.