Pałac w Skale - zabytki czy nie zabytki ?
Stowarzyszenie "Monitoring Zabytków" z Lwówka Śląskiego wystąpiło do mgr Wojciecha Kapałczyńskiego - kierownika Jeleniogórskiej Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu z pytaniem dotyczącym zabytkowego kompleksu pałacowo-parkowego w Skale:
Dotyczy budynków gospodarczych wchodzących w skład założenia pałacowego we wsi Skała, gmina i powiat Lwówek Śląski.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. ( Dz. U. Nr 112, poz. 1198) wnosimy o przesłanie, wyjaśnień, dlaczego przeznaczone do sprzedaży przez Lasy Państwowe, zabytkowe budynki gospodarcze (stodoła) i mieszkalne, wchodzące w skład założenia pałacowego we wsi Skała, nie zostały ujęte w ewidencji zabytków ?
W załączeniu fragment ogłoszenia o przetargu.
Przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami gospodarczymi – stodołą i budynkiem gospodarczym - stanowiącego własność Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Lwówek Śląski .
7. Grunt jak również obiekty na nim posadowione nie są wpisane do rejestru zabytków i nie są w spisie zabytków, natomiast przedmiotowe zabudowania gospodarcze należą do obiektu pałacowo – parkowego gdzie park i pałac wpisane są do rejestru zabytków zlokalizowanych na działach w sąsiedztwie.
Stowarzyszenie postanowiło naprawić ewidentny błąd urzędników i skierowało do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu wniosek:
W związku z planowanym przetargiem na sprzedaż dwóch budynków, wchodzących w skład założenia pałacowego we wsi Skała, i wiążącymi się z tym możliwościami przebudowy lub nawet wyburzenia w/w obiektów zabytkowych przez nowego właściciela, działając w oparciu o art. 31 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, wnosimy o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie wpisania do rejestru zabytków budynków gospodarczych i mieszkalnych, wchodzących w skład założenia pałacowego we wsi Skała, gmina i powiat Lwówek Śląski.
Ponadto zgodnie z art. 31 § 1 pkt 2, wnosimy o uznanie naszego stowarzyszenia jako strony w postępowaniu administracyjnym.
W załączeniu fragment ogłoszenia o przetargu.
„Przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami gospodarczymi – stodołą i budynkiem gospodarczym - stanowiącego własność Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Lwówek Śląski .”
7. „Grunt jak również obiekty na nim posadowione nie są wpisane do rejestru zabytków i nie są w spisie zabytków, natomiast przedmiotowe zabudowania gospodarcze należą do obiektu pałacowo – parkowego gdzie park i pałac wpisane są do rejestru zabytków zlokalizowanych na działach w sąsiedztwie.”
oraz skargę na ręce Piotra Żuchowskiego, Sekretarza Stanu, Generalnego Konserwatora Zabytków:
Pismem znak MKOZ/421/05/11 z 9 maja 2011 r., działając w oparciu o art. 31 § 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego, wnieśliśmy o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie nakazu konserwatorskiego dla właściciela pałacu i parku we wsi Skała, w związku ze złym stanem zachowania obiektu zabytkowego.
Ponadto zgodnie z art. 31 § 1 pkt 2, wnieśliśmy o uznanie naszego stowarzyszenia, jako strony we wszczętym postępowaniu administracyjnym.
W związku z tym, że mimo upływu ponad roku od złożenia wniosku Kierownik Jeleniogórskiej Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu – mgr Wojciech Kapałczyński, nie wydał postanowienia o wszczęciu lub odmowie wszczęcia postępowania w w/w sprawie, wnosimy o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, oraz uznania bezczynności organu jako rażącego naruszenia prawa.
W doktrynie prawnej, pozbawienie stowarzyszenia lub obywatela możliwości zweryfikowania zajętego przez organ stanowiska, jest uznawane, za jedno z najcięższych przewinień administracyjnych. Zatem, w ramach pełnionego nadzoru, wnosimy o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie i wyciągnięcie konsekwencji służbowych, wobec osób za nie odpowiedzialnych. Jednocześnie, wnosimy o poinformowanie nas o sposobie załatwienia powyższej sprawy, w ustawowym terminie.
Ponadto, w związku z kolejnym przypadkiem rażącego naruszenia prawa - w ramach pełnionego nadzoru - wnosimy o przeprowadzenie kontroli w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków we Wrocławiu, w zakresie przestrzegania przepisów instrukcji kancelaryjnej, kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Należy w tym miejscu przywołać, ugruntowane już stanowisko Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jakie zawarte zostało w Postanowieniu z dnia 12 lipca 2011 r., znak l.dz. DOZ-OAiK-6700/472/11[KS], które również odnosi się do bezczynności Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu. Lekceważące podejście do wykonywania przypisanych prawem obowiązków służbowych przez Kierownika Jeleniogórskiej Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu – mgr Wojciecha Kapałczyńskiego, bezsprzecznie doprowadziło do pogorszenia się stanu zabytkowego pałacu w Skale. W związku z powyższym wnosimy o spowodowanie zaprzestania notorycznego łamania prawa przez w/w urzędnika i skutecznego zabezpieczenia zabytkowego pałacu we wsi Skała.
Dotyczy budynków gospodarczych wchodzących w skład założenia pałacowego we wsi Skała, gmina i powiat Lwówek Śląski.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. ( Dz. U. Nr 112, poz. 1198) wnosimy o przesłanie, wyjaśnień, dlaczego przeznaczone do sprzedaży przez Lasy Państwowe, zabytkowe budynki gospodarcze (stodoła) i mieszkalne, wchodzące w skład założenia pałacowego we wsi Skała, nie zostały ujęte w ewidencji zabytków ?
W załączeniu fragment ogłoszenia o przetargu.
Przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami gospodarczymi – stodołą i budynkiem gospodarczym - stanowiącego własność Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Lwówek Śląski .
7. Grunt jak również obiekty na nim posadowione nie są wpisane do rejestru zabytków i nie są w spisie zabytków, natomiast przedmiotowe zabudowania gospodarcze należą do obiektu pałacowo – parkowego gdzie park i pałac wpisane są do rejestru zabytków zlokalizowanych na działach w sąsiedztwie.
Stowarzyszenie postanowiło naprawić ewidentny błąd urzędników i skierowało do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu wniosek:
W związku z planowanym przetargiem na sprzedaż dwóch budynków, wchodzących w skład założenia pałacowego we wsi Skała, i wiążącymi się z tym możliwościami przebudowy lub nawet wyburzenia w/w obiektów zabytkowych przez nowego właściciela, działając w oparciu o art. 31 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, wnosimy o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie wpisania do rejestru zabytków budynków gospodarczych i mieszkalnych, wchodzących w skład założenia pałacowego we wsi Skała, gmina i powiat Lwówek Śląski.
Ponadto zgodnie z art. 31 § 1 pkt 2, wnosimy o uznanie naszego stowarzyszenia jako strony w postępowaniu administracyjnym.
W załączeniu fragment ogłoszenia o przetargu.
„Przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami gospodarczymi – stodołą i budynkiem gospodarczym - stanowiącego własność Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Lwówek Śląski .”
7. „Grunt jak również obiekty na nim posadowione nie są wpisane do rejestru zabytków i nie są w spisie zabytków, natomiast przedmiotowe zabudowania gospodarcze należą do obiektu pałacowo – parkowego gdzie park i pałac wpisane są do rejestru zabytków zlokalizowanych na działach w sąsiedztwie.”
oraz skargę na ręce Piotra Żuchowskiego, Sekretarza Stanu, Generalnego Konserwatora Zabytków:
Pismem znak MKOZ/421/05/11 z 9 maja 2011 r., działając w oparciu o art. 31 § 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego, wnieśliśmy o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie nakazu konserwatorskiego dla właściciela pałacu i parku we wsi Skała, w związku ze złym stanem zachowania obiektu zabytkowego.
Ponadto zgodnie z art. 31 § 1 pkt 2, wnieśliśmy o uznanie naszego stowarzyszenia, jako strony we wszczętym postępowaniu administracyjnym.
W związku z tym, że mimo upływu ponad roku od złożenia wniosku Kierownik Jeleniogórskiej Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu – mgr Wojciech Kapałczyński, nie wydał postanowienia o wszczęciu lub odmowie wszczęcia postępowania w w/w sprawie, wnosimy o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, oraz uznania bezczynności organu jako rażącego naruszenia prawa.
W doktrynie prawnej, pozbawienie stowarzyszenia lub obywatela możliwości zweryfikowania zajętego przez organ stanowiska, jest uznawane, za jedno z najcięższych przewinień administracyjnych. Zatem, w ramach pełnionego nadzoru, wnosimy o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie i wyciągnięcie konsekwencji służbowych, wobec osób za nie odpowiedzialnych. Jednocześnie, wnosimy o poinformowanie nas o sposobie załatwienia powyższej sprawy, w ustawowym terminie.
Ponadto, w związku z kolejnym przypadkiem rażącego naruszenia prawa - w ramach pełnionego nadzoru - wnosimy o przeprowadzenie kontroli w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków we Wrocławiu, w zakresie przestrzegania przepisów instrukcji kancelaryjnej, kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Należy w tym miejscu przywołać, ugruntowane już stanowisko Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jakie zawarte zostało w Postanowieniu z dnia 12 lipca 2011 r., znak l.dz. DOZ-OAiK-6700/472/11[KS], które również odnosi się do bezczynności Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu. Lekceważące podejście do wykonywania przypisanych prawem obowiązków służbowych przez Kierownika Jeleniogórskiej Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu – mgr Wojciecha Kapałczyńskiego, bezsprzecznie doprowadziło do pogorszenia się stanu zabytkowego pałacu w Skale. W związku z powyższym wnosimy o spowodowanie zaprzestania notorycznego łamania prawa przez w/w urzędnika i skutecznego zabezpieczenia zabytkowego pałacu we wsi Skała.