Zabytki na żelaznym szlaku

Historia kolei w Strzegomiu rozpoczęła się w 16 grudnia 1956 roku kiedy zaczął jeździć regularnie pociąg z Jaworzyny Śląskiej do Legnicy. 1 grudnia 1890 roku oddano kolejną linię, ze Strzegomia do Bolkowa, przedłużoną później do Marciszowa, a 5 lat później ze Strzegomia do Malczyc. W 1911 została ona przebudowana i wtedy właśnie powstała efektowna estakada okalająca Stare Miasto wraz z dworcem Strzegom Miasto. Koniec przyszedł w 1989 roku z zamknięciem odcinka do Malczyc, a od 1996 do Marciszowa. Później próbowano jeszcze zagospodarować ten odcinek turystycznie, a do 2009 roku wykorzystywany był dla ruchu towarowego. Od tego czasu nie przejechał już po charakterystycznej estakadzie (jedna z trzech takich w Polsce, obok Wrocławia i Gorzowa Wielkopolskiego) żaden pociąg i rozpoczęła się dewastacja istniejącej infrastruktury.






Zamknięto dworzec Strzegom Miasto systematycznie niszczony przez młodocianych wandali, którzy upodobali sobie to miejsce na alkoholowe libacje powiązane z demolką. Sterty śmieci zalegające na zarośniętym torowisku wręcz wylewają się pod arkady 630-metrowej estakady na całym jej odcinku. Chociaż to ścisłe centrum miasta, nie ma komu ich sprzątnąć. Wciąż działa zgodnie ze swoim przeznaczeniem stacja Strzegom, ale przepiękny XIX-wieczny dworzec zabity dechami już od dawna nie pełni swojej dawnej funkcji. Rozpadają się drewniane elementy charakterystycznej wiaty peronowej wraz z osłoną przejścia podziemnego, które zalane cuchnącą wodą i zasypane śmieciami może swoim widokiem szokować nawet ludzi przyzwyczajonych do tego w jaki sposób spółki kolejowe traktują swoją infrastrukturę. Przerażająca degrengolada pięknych i cennych zabytków techniki, jakich niewiele w tak oryginalnym stanie przetrwało do naszych czasów.









więcej zdjęć: www.zabytkidolnegoslaska.com.pl
Obsługiwane przez usługę Blogger.