Pałac w Maciejowcu po kontroli konserwatora

24 września 2012 roku na ręce pana Wojciecha Kapałczyńskiego - Kierownika Jeleniogórskiej Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu stowarzyszenie "Monitoring" złożyło pismo następującej treści:

W dniu 7 września 2012 r. przeprowadziliśmy rutynową kontrolę stanu zachowania zabytków we wsi Maciejowiec. Z przykrością stwierdziliśmy, że znajdujący się we wsi klasycy styczny pałac, w dalszym ciągu ulega dewastacji i jest stale rozkradany w związku z brakiem skutecznego zabezpieczenia i dozoru.

W związku z powyższym Stowarzyszenie „Monitoring", działając w oparciu o art. 31 § 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego, wnosi o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie nakazu konserwatorskiego dla obecnego właściciela pałacu, w związku ze złym stanem zachowania obiektu zabytkowego. Mając na uwadze obecny stan obiektu, należy niezwłocznie nakazać wykonanie prac zabezpieczających i konserwatorskich.

Należy w tym miejscu podkreślić, że właściciel zabytkowego pałacu w Maciejowcu, od lat wykazuje się wyjątkową ignorancją w stosunku do obowiązujących przepisów prawa w zakresie ochrony i opieki nad zabytkami. W związku z tym, celowe jest podjęcie przypisanych prawem restrykcyjnych działań wobec w/w osoby, tym bardziej, że bezsprzecznie, nie jest ona zainteresowana zabezpieczeniem powierzonego jej dziedzictwa kulturalnego.


Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków odpowiedział:

W odpowiedzi na pismo nr MKOZ/663/09/12 z dnia 24.09.2012r. które przesłano faksem, zawierające prośbę o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie pałacu w Maciejowcu informuję, że będąc przejazdem w innej sprawie w dniu 19.09.2012r. dokonaliśmy również kontroli w/w pałacu. Stwierdzono, że pałac jest zamknięty, ale widoczna jest dewastacja obiektu z zewnątrz, powybijane szyby, zdemontowane rynny i obróbki blacharskie, dziury w dachu nad balkonem. Teren dostępny - zniszczone ogrodzenie. Wielokrotnie dokonywano kontroli. Wydawano zalecenia i nakazy na zabezpieczenie obiektu, do którego były częste włamania i następowały kradzieże. Właściciel nie przybywał na spotkania pomimo powiadomień, nie odbierał poczty. Informacje o kontrolach do niego jednak docierały, ponieważ obiekt był doraźnie zabezpieczany. Zawiadamiano również o kradzieżach policję. Właściciel pałacu po rozmowie telefonicznej stwierdził, że nie mógł odbierać poczty, ponieważ zawodowo przebywa za granicą.

Powiadomiono przed nadejściem Waszego pisma Pana Piotra P., o planowanej ponownej kontroli pałacu w dniu 11. 10. 2012r. o godz. 11°°. Pan Piotr P. telefonicznie poinformował, że w roku 2013 przystąpi do dalszego remontu pałacu.

Sporządzony został protokół i wydano także zalecenia pokontrolne:

- Wykonać zabezpieczenie terenu pałacu przed dostępem osób postronnych - w terminie do 31.12. 2012 r.

- Zapewnić stały dozór obiektu przed dostępem osób postronnych, kradzieżą i dewastacją pałacu poprzez dozór osobowy lub system alarmu i monitoringu połączonego z wyspecjalizowanymi do tego celu służbami - niezwłocznie po otrzymaniu zaleceń.

- Przenieść z budynku gospodarczego do pałacu i zabezpieczyć wszystkie elementy wystroju pałacu takie jak detale kamienne, stolarkę drzwiową, części kominków, boazerię itp. - w terminie do 31.12. 2012 r.

- Wykonać zabezpieczenie dachu werandy oraz obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych z dachu od frontu budynku - do 28.04. 2013 r.

- Wykonać inwentaryzację wszystkich zgromadzonych i zabezpieczonych elementów wystroju pałacu tj. stolarki okiennej i drzwiowej, boazerii, detali kamiennych i innych elementów (wraz ze zdjęciami) - w terminie do 31.05. 2013 r.

Obsługiwane przez usługę Blogger.