Sytuacja jest organowi znana

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi na zażalenie stowarzyszenia "Monitoring Zabytków" na niezałatwienie w terminie przez Kierownika Delegatury w Jeleniej Górze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków sprawy o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie nakazu konserwatorskiego dla właściciela pałacu i parku we wsi Skała w związku ze złym stanem zachowania obiektu wydało postanowienie:

Postanowienie

Po rozpatrzeniu zażalenia Stowarzyszenia Monitoring Zabytków z dnia 6 grudnia 2012 r., na niezałatwienie w terminie przez Kierownika Delegatury w Jeleniej Górze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków sprawy dotyczącej wniosku Stowarzyszenia „Monitoring" z dnia 9 maja 2011 r., l.dz. MKOZ/421/05/11, o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie nakazu konserwatorskiego dla właściciela pałacu i parku we wsi Skała, gmina i powiat Lwówek Śląski, w związku ze złym stanem zachowania obiektu zabytkowego, a także o uznanie Stowarzyszenia jako strony we wszczętym postępowaniu administracyjnym, - działając na podstawie art. 89 pkt l,art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 z 2003 r. poz. 1568, z późn. zm.) oraz art. 17 pkt 2 i art. 37 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego postanawiam:

uznać zażalenie za uzasadnione i wyznaczyć dodatkowy termin do załatwienia sprawy: 30 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia; - zarządzić wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie;

ustalić, iż niezałatwienie sprawy w terminie nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Uzasadnienie

Z akt postępowania wynika, że w dniul3 maja 2011 r. do Kierownika Delegatury w Jeleniej Górze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków wpłynęło pismo Stowarzyszenia „Monitoring Zabytków" z dnia 9 maja 2011 r., l.dz. MKOZ/421/05/11, dotyczące zespołu pałacowo - parkowego we wsi Skała, gmina i powiat Lwówek Śląski, wpisanego do rejestru zabytków pod nr 273 z dnia 11 maja 1951 r. oraz 676/J z dnia 12 czerwca 1981 r., zawierające wniosek o bezzwłoczne wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie nakazu konserwatorskiego dla właściciela pałacu i parku, w związku ze złym stanem zachowania obiektu zabytkowego, a także o uznanie Stowarzyszenia jako strony we wszczętym postępowaniu administracyjnym.

W odpowiedzi na powyższe pismo, Kierownik Delegatury w Jeleniej Górze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków poinformował Stowarzyszenie, iż sytuacja zespołu pałacowo - parkowego we wsi Skała jest organowi znana. Wskazał ponadto na podejmowane przy tym obiekcie działania i wskazał na trudności wiążące się z prowadzonym postępowaniem administracyjnym. Jednocześnie zaznaczył, iż zabytek ten został wystawiony na sprzedaż.

Następnie, Stowarzyszenie „Monitoring Zabytków" złożyło zażalenie na niezałatwienie w terminie wprawy ww. wniosku z dnia 9 maja 2011 r.

Organ wyższego stopnia, po przeanalizowaniu akt przedmiotowej sprawy, stwierdził, co następuje:

Art. 37 § 1 Kpa stanowi, iż na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35 lub ustalonym w myśl art. 36 stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia. W myśl art. 35 § 1 Kpa, organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki, natomiast przepis paragrafu 3 cyt. przepisu wskazuje, iż załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. W przypadku każdego niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 Kpa organ, w myśl art. 36 § 1 Kpa, zobowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Przedmiotowa sprawa dotyczy niezałatwienia w terminie sprawy dotyczącej rozpatrzenia wniosku o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji nakazującej wykonanie przy wpisanym do rejestru zabytkowym zespole pałacowo -i parkowym we wsi Skała określonych robót budowlanych i innych prac, mających na celu zabezpieczenie tego obiektu przed zniszczeniem. Kwestię tę reguluje art. 49 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568), zgodnie z którym wojewódzki konserwator zabytków może wydać decyzję nakazującą osobie fizycznej lub jednostce organizacyjnej posiadającej tytuł prawny do korzystania z zabytku wpisanego do rejestru, wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu albo ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego, przeprowadzenie, w terminie określonym w tej decyzji, prac konserwatorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku, jeżeli ich wykonanie jest niezbędne że ^względu na zagrożenie Zniszczeniem lub istotnym-uszkodzeniem tego zabytku. Wniosek Stowarzyszenia „Monitoring Zabytków" został złożony w trybie art. 31 § 1 pkt 1 Kpa, stosownie do którego organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem: wszczęcia postępowania, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. W myśl przepisu paragrafu 2 cyt. artykułu, organ administracji publicznej, uznając żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, postanawia o wszczęciu postępowania z urzędu lub o dopusżczeniu organizacji do udziału w postępowaniu. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu organizacji społecznej służy zażalenie. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Kierownik Delegatury w Jeleniej Górze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, po otrzymaniu ww. wniosku Stowarzyszenia „Monitoring Zabytków" z dnia 9 maja 2011 r. powinien przede wszystkim ustalić, czy wszczęcie postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania nakazu konserwatorskiego, stosownie do art. 49 ustawy o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami, jest uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i czy przemawia za tym interes społeczny, zaś w przypadku ustalenia zasadności wszczęcia tego postępowania, powinien przeprowadzić postępowania wyjaśniające w tym przedmiocie i wydać stosowną decyzję administracyjną.

Tymczasem z nadesłanych przez organ pierwszej instancji akt postępowania wynika, że Kierownik Delegatury w Jeleniej Górze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu nie wydał postanowienia, o którym mowa w art. 31 § 2 Kpa. W dniu 31 października 2011 r. wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji nakazującej przeprowadzenie następujących prac na obiekcie pałacu i parku w Skale, gm. Lwówek Śląski: zabezpieczenie obiektu przed dalszą dewastacją kradzieżą detali i destrukcyjnym działaniem opadów atmosferycznych poprzez ogrodzenie i prowizoryczne zadaszenie korony murów, sklepień i tarasu, zabezpieczenie i obudowę muru ogrodzeniowego parku i przeprowadzenie prac restauratorskich parku przypałacowego. Organ nie powiadomił jednak o tym fakcie Stowarzyszenia „Monitoring Zabytków". Z akt przedmiotowej sprawy nie wynika również, aby postępowanie to zostało zakończone wydaniem stosownej decyzji administracyjnej. Organ nie zawiadomił również stron postępowania o przyczynach niezałatwienia sprawy i nie wyznaczył, stosownie do art. 36 § 1 Kpa, przewidywanego terminu załatwienia jej sprawy.

Należy wyjaśnić, iż, jak słusznie zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w tezie, zawartej w wyroku z dnia 19 maja 2011 r., sygn. akt II SAB/ Lu 9/11, bezczynność organu administracji publicznej zachodzi wówczas, gdy w prawnie określonym terminie organ administracji publicznej nie podejmie żadnych czynności w sprawie lub gdy wprawdzie prowadził postępowanie w sprawie, jednakże, mimo istnienia ustawowego obowiązku, nie zakończył go wydaniem stosownego aktu lub nie podjął czynności.

W związku z powyżej zaprezentowanymi ustaleniami sprawę należy uznać za nie niezałatwioną. W związku z powyższym stwierdzić należy, że przedmiotowe zażalenie jest uzasadnione i postanowić jak w sentencji.

Odnosząc się do kwestii ustalenia, iż niezałatwienie niniejszej sprawy w terminie nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wziął pod uwagę okoliczność, iż Kierownik Delegatury w Jeleniej Górze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu, podjął czynności zmierzające do załatwienia przedmiotowej sprawy: prowadził korespondencję z właścicielami przedmiotowego zabytku, zwrócił się do Starosty Powiatu Lwówek Śląski o wydanie decyzji o czasowym zajęciu zabytku do czasu usunięcia zagrożenia, a także odniósł się do wniosku Stowarzyszenia „Monitoring Zabytków" z dnia 9 maja 2011 r.y kierując pismo, w którym opisał sytuację zespołu pałacowo - parkowego we wsi Skała, pozostając w przekonaniu, iż na tym etapie postępowania nie jest możliwe wydanie decyzji administracyjnej.

W związku z powyższym, postanowiono jak w sentencji postanowienia.

Postanowienie niniejsze jest ostateczne w administracyjnym toku postępowania.

Strona, która uważałaby, że postanowienie to narusza prawo, może zgodnie z przepisami art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270), wnieść skargę za moim pośrednictwem (na adres: 00-071 Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
Obsługiwane przez usługę Blogger.