5/24/2012

Dziurawy rejestr (4)

Gostków
powiat wałbrzyski
- kościół par. p.w. św. Barbary i Katarzyny, ob. p.w. Świętej Rodziny, XIV-XVIII, nr rej.: A/1707/817 z 16.12.1960
- wiatrak holender, poł. XVIII, nr rej.: A/5229/1026/WŁ z 10.09.1984

Pominięte zostały ruiny pięknego kościoła ewangelickiego. Można ruszać z rozbiórką i to legalnie. Ten scenariusz jest bardzo prawdopodobny, jak stało się to w sąsiednich Starych Bogaczowicach.


Moczydlnica Dworska 
powiat wołowski
- cmentarz (nieczynny), 1804, nr rej.: 510/W z 24.10.1983
- ogrodzenie z bramą, nr rej.: j.w.
- park, po 1870, nr rej.: 439/W z 13.04.1979

Ani słowa o ruinach pałacu z XVIII wieku.


Borzygniew
powiat wrocławski
- kościół fil. p.w. św. Barbary, k. XIII, 1910, nr rej.: A/1230/1246 z 5.03.1963
- pałac (ruina?), XVII, nr rej.: A/3892/1247 z 5.03.1965


We wszystkich opracowaniach jest mowa o zniszczeniu pałacu w 1945 roku. Tymczasem podczas wpisywania tego ładnego dworu w 1965 roku do rejestru zabytków, autor miał wątpliwości, czy jest on ruiną. My możemy mieć wątpliwości czy urzędnik nie był pod wpływem alkoholu lub miał problemy ze wzrokiem.


Mietków
powiat wrocławski
- dwór obronny (ruina ?), XV-XVI, XIX, nr rej.: A/3898/1798 z 22.08.1965


Wpis w tym samym roku i znowu wątpliwości. Gdzie autor dojrzał dwór obronny ? Owszem, w murach pałacu odkryto pozostałości wieży mieszkalnej, ale do dzisiaj gołym okiem widać neogotycki pałac. Znowu nie zauważył ruiny obiektu zniszczonego w 1945 roku lub w 1965 roku ruiną jeszcze nie był.


Maniów Wielki 
powiat wrocławski 
- kościół fil. p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP, XV, XIX, nr rej.: A/1233/1796 z 20.08.1966
- folwark, pocz. XIX, XX, nr rej.: A/3897/1797 z 22.08.1966:
- stajnia
- obora
- spichrz


Jest stajnia, obora, spichrz, a nie ma renesansowego dworu!. Stoi do dzisiaj wśród tych cennych zabudowań gospodarczych. Niestety w ruinie.


Rybarzowice 
powiat zgorzelecki
- dom, pl. Wolności 1, nr rej.: 1911 z 5.01.1967 (nie istnieje ? brak decyzji o skreśleniu)
- dom, pl. Wolności 3, nr rej.: 1910 z 5.01.1964 (nie istnieje ? brak decyzji o skreśleniu)

Nie ma się co spieszyć z wykreślaniem. Plac Wolności w Rybarzowicach wygląda dzisiaj mniej więcej tak:


Pielgrzymka 
powiat złotoryjski
- kościół par. p.w. św. Jana Nepomucena, XIII, XVI, 1 poł. XVIII, nr rej.: A/2300/533 z 23.02.1959
- cmentarz ewangelicki, ob. rzym.-kat., przy kościele, nr rej.: A/2301/774/L z 28.12.1987
- plebania, 1710, nr rej.: A/2302/960/L z 30.05.1991
- zespół pałacowy, XVII/XVIII, pocz. XIX:
- pałac, nr rej.: 581 z 19.03.1953 (nie istnieje ?)
- park, nr rej.: 495/L z 13.05.1977
- aleja, nr rej.: 699/L z 25.06.1986


Jak można się domyślać, po pałacu w Pielgrzymce nie został ślad. Chyba że mamy na myśli ślad w rejestrze zabytków. Niestety, nie uratował on zabytku przed rozbiórką.

Twardocice 
powiat złotoryjski
- kościół par. p.w. śś. Piotra i Pawła, 1732, XIX, nr rej.: A/2508/566 z 18.03.1959
- plebania, 1732, XIX, nr rej.: j.w.
- wieża kościoła ewangelickiego „Granicznego”, XVII-XVIII, z kaplica grobowa Holzbergów, 1726, nr rej.: A/2509/565 z 17.03.1959
- d.cmentarz ewangelicki przy ruinie kościoła, nr rej.: A/2511/748/L z 28.12.1987
- teren pocmentarny z obeliskiem Schwanckfelda, nr rej.: A/2510/747/L z 28.12.1987
- zespół pałacowy I (nr 44), nr rej.: 953/L z 24.05.1991:
- pałac, pocz. XVIII, 1 poł. XIX
- stajnia, 3 ćw. XIX
- spichrz, 4 ćw. XIX
- 2 stodoły z bramą, pocz. XX
- obora, 4 ćw. XIX
- park pałacowy II, XVIII-XIX, nr rej.: 522/L z 13.05.1977
- aleja dojazdowa, nr rej.: 696/L z 25.06.1986

Do rejestru wpisana tylko wieża kościoła. Powstały w tym samym czasie i oba fragmenty są w ruinie. Czym kierował się autor wpisu ? To wie chyba tylko on sam. Niestety, jego następcy nie uważają za stosowne naprawić ten błąd, w związku z tym kiedyś zostanie sama wieża, a "bezwartościowe" mury kościoła zostaną rozebrane "dla bezpieczeństwa".


Są to efekty pobieżnego przeglądania rejestru zabytków w województwie dolnośląskim udostępnionego na stronie NID. Te niewiarygodne wpadki i błędy być może istnieją tylko na papierze, a nie są efektem ignorancji i niewiedzy odpowiedzialnych za zabytki. Pozostaje nadzieja, że nie przekonamy się jaka jest prawda wtedy gdy pod te budowle podjadą buldożery i bez pytania zrównają je z ziemią.

Jeszcze kilka uwag. NID na swojej stronie tłumaczy nieścisłości i błędy:

(...)w spisie ujęto niektóre obiekty już nieistniejące, ponieważ mogą być usunięte z wykazu dopiero po wydaniu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prawomocnej decyzji o skreśleniu zabytku z rejestru.(...)

Rejestr zabytków ulega ciągłym zmianom, np. już w I kwartale 2009 roku przyjęto 114 nowych decyzji o wpisaniu do rejestru zabytków i 10 decyzji o skreśleniu z rejestru zabytku lub jego części, przyjęto 232 decyzje i postanowienia WKZ zmieniające lub wyjaśniające treść wcześniej wydanych decyzji. Aktualizacja rejestru jest więc czynnością permanentną i dlatego prezentowany wykaz ma charakter roboczy. Choć jest on okresowo uzupełniany, to należy mieć świadomość, iż nie przedstawia wszystkich danych, aktualnych w dniu odwiedzenia strony internetowej NID.

Wymienione wyżej przykłady figurują w rejestrze od bardzo dawna. Nie jest to kwestia miesięcy lecz kilkudziesięciu lat zaniedbań, które do dzisiaj nie zostały naprawione.

1 komentarz:

  1. Anonimowy2/23/2015

    PRZESLICZNE ZDJECIE 4 W PUSTOSTANACH ZAROSNIETYCH KRZAKAMI SA ŁADNE ZDJECIA NAGICH KOBIET POKAZUJACYCH SWOJE PIERSI I POSLADKI

    OdpowiedzUsuń

Administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.